Author Topic: BR1M Untuk Belia  (Read 33628 times)

Muhammad

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Posts: 2
    • View Profile
BR1M Untuk Belia
« on: July 01, 2014, 04:17:07 PM »
Relevankah BR1M untuk belia yang berpendapatan RM2000 ke bawah? 8)

msnizammzahri

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Posts: 6
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #1 on: July 04, 2014, 05:18:17 PM »
Sedikit sebanyak dapat membantu meringankan kos sara hidup. tetapi rakan-rakan yang lain bagaimana pandangan anda?
"Hidup memerlukan pengorbananan. Pengorbanan memerlukan perjuangan. Perjuangan memerlukan ketabahan. Ketabahan memerlukan keyakinan. Keyakinan pula menentukan kejayaan. Kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan."

rudynoor

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #2 on: July 04, 2014, 06:14:59 PM »
Saya rasa wajar tp seharusnya dalam 2500 ke bawah kerana kos sara hidup semakin meningkat terutama yang duduk di kawasan bandar berbanding pedalaman...

farid108

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #3 on: July 08, 2014, 05:30:10 PM »
Bantuan BR1M ini wajar, namun perlu juga ambil kira harga dan perkhidmatan barang semasa. Perlu ditingkatkan daripada semasa ke semasa. Syarat untuk individu perlulah dinaikkan kepada RM2500 ke bawah memandangkan kos sara hidup di bandar-bandar besar lebih tinggi  :( . Dan pada pandangan saya tahun hadapan 2015 perlu dinaikkan sekurang-kurangnya bantuan BR1M RM350/individu yang layak.

P/S: Pandangan ini tidak mengambil kira prestasi kewangan negara jika dikatakan pemberian ini akan meningkatkan lagi perbelanjaan negara dan lain-lain faktor kewangan yang terlibat.

msnizammzahri

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Posts: 6
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #4 on: July 09, 2014, 08:40:07 AM »
memang betul jugak kalau kita katakan BR1M ni patut diberi kepada golongan berpendapatan RM2.5k kebawah disebabkan golongan itu boleh dikatakan miskin bandar.. tetapi selain pemberian BR1M, kerajaan perlu jugak memikirkan inisiatif lain bagi membantu meningkatkan pendapat jurang miskin bandar antara golongan belia..

Bak kata pepatah

"jangan bagi ikan, tetapi bagi joran"

"Hidup memerlukan pengorbananan. Pengorbanan memerlukan perjuangan. Perjuangan memerlukan ketabahan. Ketabahan memerlukan keyakinan. Keyakinan pula menentukan kejayaan. Kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan."

Zita

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #5 on: July 12, 2014, 08:51:16 PM »
Jika mengikut kadar taraf hidup yang meningkat dan keadaan negara yang sedang membangun,ianya tidak lagi relevan lagi jika hanya Belia yang berpendapatan RM2000 ke bawah layak mendapat BR1M. Apatah lagi jika Belia tersebut mempunyai banyak tanggungan dan tinggal khususnya di K.L.Dengan pendapatan RM2000 lebih. Sepatutnya dinaikkan lagi antara 2.5k atau lebih untuk Belia layak mendapat BR1M.Diharap ianya dapat meringan beban mereka dengan keadaan ekonomi sekarang...

MOHD ASHRAF BIN ABDULLAH

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #6 on: July 14, 2014, 06:16:02 PM »
Pendapat saya,pemberian BRIM ini sungguh tidak relevan dalam dunia yang penuh dengan rintangan dan cabaran ini. Kerajaan seolah-olah cuba memanjakan rakyat untuk tidak berdikari untuk mencari rezeki dan berusaha menaikkan nilai per ringgit pendapatan yang diperoleh. Jika benar kerajaan ingin mengurangkan beban rakyat,banyak lagi cara lain yang boleh dilakukan,yang pasti bukannya BRIM. Jika kita lihat dengan mata kasar kita,berapa ramai yang benar-benar memanfaatkan BRIM ini untuk masa depan sebagai simpanan. Saya boleh pasti lebih daripada 50% menggunakannya untuk  tujuan yang bukannya keperluan tetapi kehendak. Ada yang menggunakannya untuk membaiki kereta,membeli perkakasan rumah,dan ada juga yang pergi ke restoran mewah untuk makan besar. Wallahualam,hanya Allah lebih mengetahui segala sesuatu. Saya hanya melontar pandangan dan tiada niat untuk menyakiti mana-mana pihak.

Alif

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #7 on: July 14, 2014, 09:25:44 PM »
Jika ditanya apakah relevan? Sudah pasti ianya relevan. Kerana perbezaan pendapatan rakyat Malaysia dengan kos sara hidup kita adalah sangat merunsingkan. Dan kini sudah terlihat usaha kerajaan dalam memulih prestasi ekonomi negara. Walau bagaimanapun, diharap kerajaan dapat secara konsisten mengurangkan beban rakyat dan dalam masa yang sama dapat memulihkan ekonomi negara. Rakyat tak terbeban, Negara Maju 2020.
Seperkara lagi, usaha memansuhkan pemberian subsidi pukal kepada pemberian lebih bersasar adalah sangat bijak. Akan tetapi, jangan ianya menjadi TERSASAR. Saya adalah salah seorang yang layak menerima BRiM tetapi menjadi tersasar dan tidak dapat menikmatinya kerana masalah teknikal.

hanim

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #8 on: July 15, 2014, 07:29:07 AM »
perlu dinaikkan jumlah pendapatan kepada 2500 dan mengira juga tanggungan mereka.. mostly golongan bujang juga punya tanggungan seperti ibubapa dan adik beradik yang masih bersekolah

faizmanap

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #9 on: July 15, 2014, 11:35:34 AM »
memang betul jugak kalau kita katakan BR1M ni patut diberi kepada golongan berpendapatan RM2.5k kebawah disebabkan golongan itu boleh dikatakan miskin bandar.. tetapi selain pemberian BR1M, kerajaan perlu jugak memikirkan inisiatif lain bagi membantu meningkatkan pendapat jurang miskin bandar antara golongan belia..

Bak kata pepatah

"jangan bagi ikan, tetapi bagi joran"

Setuju dengan pemberian BR1M utk belia.. cumanya, maybe ada baik lagi klau Kerajaan atau mana2 yang boleh berkaitan dalam mewujudkan peluang2 yang lebih baik dalam menjana peningkatan pendapatan kepada belia. Pemberiam BR1M setahun sekali ( Maybe.... ), tp, peluang / inisiatif yang diberikan, maybe dapat menjana pendaptan bulanan yang baik....  :) ( maaf, saya budak baru dalam forum ini... )

angah6000

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #10 on: July 15, 2014, 12:31:23 PM »
Bagi pendapat saya sebagai belia, pengguna dan penjawat awam yang telah berkhidmat dalam sektor awam, pembeian BR1M masih relevan pada masa hadapan memandangkan GST akan dilaksanakan. Statistik menunjukkan seramai 50%  belia dan pengganggur dari IPTA dan IPTS masih belum mendapatkan pekerjaan yang bersesuaian dan tahap gaji minima masih diguna pakai dari segi sektor awam dan swasta. Gaji minimum bagi sektor awam perlu dilihat secara terperinci iaitu sebanyak RM 1500.00 (Contract for service)diberikan kepada kelulusan ijazah yang masih lagi digunakan memandangkan saranan Perdana Menteri menghadkan gaji minima bagi sektor swasta. Dalam menempuh negara maju, kerajaan perlulah mengkaji semula pemberian gaji terutamanya di sektor awam dan swasta agar pemberian BR1M ini dihadkan dan diperhalusi kepada golongan sasar yang sangat memerlukan bantuan sara hidup. Dengan perlaksanaan GST pada April 2014, kos sara hidup akan meningkat dan secara tidak langsung harga barangan akan meningkat disebabkan kuasa membeli dan mendapatkan barangan meningkat. Persoalan disini, adakah kerajaan akan terus memberikan BR1M kepada golongan belia yang berpendapatan rendah setiap tahun tanpa melakukan pembaharuan gaji dan kenaikan gaji bagi pemegang izajah? berapa lamakah jangka tahun bagi pemberian BRIM kepada belia? Satu usaha perlu dilakukan oleh kerajaan terhadap gaji pekerja di sektor awam mahupun swasta agar pemberian BR1IM ini tidak menjadi satu kemestian dalam negara kita. JIka di kaji semula, berapa RM bILLION telah kerajaan peruntukkan melalui permberian BRIM bagi setiap tahun. Maka dengan ini, saya mencadangkan agar kerajaan mengkaji semula pemberian gaji minima bagi sektor awam dan swasta.

SAHARUDEN KAMALUDIN

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #11 on: July 15, 2014, 07:43:56 PM »
BAGI SAYA BAGUS KERAJAAN MEMPERKENALKAN BANTUAN INI.. TETAPI CADANGAN SAYA.... LEBIH BAIK BAJET INI DI AGIHKAN UNTUK MENGURANGKAN SUBSIDI KERAJAAN ATAU BARANGAN.... SUDAH TENTU SEMUA LAPISAN MASYRAKAT AKAN MENERIMA TEMPIAS KEBAIKKANNYA

Areen

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #12 on: July 16, 2014, 08:51:19 AM »
Salam,

Bagi pendapat saya, tak jadi masalah jika kerajaan nak bagi BR1M, samada pada belia atau golongan lain. Tetapi, kena tengok dan kaji betul-betul, setakat mana kepuasan yang diterima . Gaji bawah 2000 ke, 2500 ke, 1500 ke....itu bukan masalah. Saya tahu kerajaan mampu bagi berdasarkan sasaran gaji-gaji yang telah dipersetujui. Cuma, kalau boleh pemberian BR1M ni, dibuat pada waktu yang sesuai. Maksudnya, seperti hari-hari perayaan besar. Di Malaysia kita ada 3 perayaan besar. Thn Baru Cina, Deepavali & Hari Raya Aidilfitri. Apabila tiba Thn Baru Cina, golongan belia bangsa cina akan dapat dahulu bahagian BR1M mereka. Diikuti pula dengan Hari Raya Aidilfitri, tiba giliran belia bangsa Melayu dan seterusnya Deepavali bagi belia kaum India. Biar berperingkat, supaya kerajaan tidak terlepas peluang dantidak terlepas pandang golongan yang layak menerima BR1M. Selain itu, ia dapat meringankan beban belia untuk persediaan raya. Saya yakin belia pasti rasa seronok, sebab bila nak raya je, orang akan dengar penjawat awam terima bonus. Yang tak "penjawat awam", dengar je dah sakit hati, untung la yang penjawat awam ni...hehe. Sekurangnya, ini boleh berlaku adil, umpama kita bagi bonus dan duit raya pada belia. Beri pada waktu perayaan, buat BR1M ni macam bonus / duit raya. Bajet ditinggikan atau direndahkan itu terpulang pada kerajaan. Yang penting teruskan BR1M jika masih mampu, dan beri pada waktu yang sesuai seperti perayaan besar yang telah saya sebutkan. Sebab kita sendiri tahu apa yang boleh menggembirakan hati bila tiba hari perayaan. Semoga berjaya semua belia.  ;D ;D ;D ;D

MOHD.FIRDAUS KHAIRUDDIN

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #13 on: July 16, 2014, 10:33:12 AM »
sangat relavan,, tetapi lebih bagus jika ditukarkan kepada bentuk subsidi kerana kenaikkan harga barang kini lebih tinggi dari kadar br1m. Tolong la dato rendahkan harga minyak... tq.

Ruqaiyah

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #14 on: July 16, 2014, 11:34:04 AM »
Salam,

Pada pendapat saya, BR1M sangat diperlukan untuk rakyat Malaysia yang berpendapatan RM 2,000 ke bawah. Malah mungkin pendapatan yang lebih dari itu juga memerlukan. Seperti yang telah sedia maklum, rakyat yang tinggal di Kuala Lumpur berpendapatan RM 3,000 ke bawah dikategorikan sebagai taraf miskin. Namun untuk perancangan jangka panjang, bantuan ini boleh digantikan dengan kawalan harga barang, makanan, rumah atau sewa rumah yang lebih membantu sebagai bantuan sepanjang tahun . Berbanding RM 250 (bujang) atau RM 500 (ketua/ahli isi rumah) yang boleh dihabiskan dalam masa sehari untuk membeli barang keperluan seperti makanan.