Author Topic: BR1M Untuk Belia  (Read 35483 times)

Mohd Izat

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #15 on: July 16, 2014, 12:46:48 PM »
Pemberian Br1M untuk belia tidak berapa releven kerana tidak semua golongan belia yang layak menerimanya (faktor kesilapan teknikal dan sebagainya) dan kesannya adalah untuk jangka masa yang singkat. Nilai BR1M yang diberi hanya bertahan untuk seketika,ada dikalangan mereka yang layak menerima BR1M hanya menggunakan bantuan ini untuk membeli gajet yang terkini. . Peruntukan untuk BR1M boleh digunakan dalam bentuk membantu golongan belia menangani kos sara hidup yang tinggi dalam jangka masa yang panjang. Seperti penambahan subsisdi untuk golongan tersasar, bantuan belia berpendapatan sederhana dalam mendapatkan rumah mampu milik dan sebagainya.

rizal

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #16 on: July 16, 2014, 01:36:41 PM »
Salam,
Bantuan BR1M bagus untuk belia dan rakyat Malaysia. Tetapi tiada laporan adakah BR1M ini dapat mengurangkan kos sara hidup rakyat kerana bantuan itu adakah ia digunakan untuk keperluan atau kehendak penerimanya. Cadangan saya lebih baik subsidi yang sedia ada disemak semula adakah ia sampai kepada golongan yang disasarkan. Pada masa ini Malaysia dibanjiri oleh orang asing yang sama sekali menikmati subsidi kerajaan yang hasilnya adalah sebahagian daripada kutipan cukai yang di bayar oleh orang Malaysia sendiri. Perlu diwujudkan satu sistem atau subsidi dikurangkan dan rakyat Malaysia diberi elaun secara bulanan bagi menggantikan subsidi tersebut bagi mengurangkan kos sara hidup. Saya juga mencadangkan kerajaan dapat membuat satu projek hydro mini untuk setiap rumah dimana daripada aliran air dari paip utama ke rumah mempunyai kederasan yang tinggi yang mana boleh menghasil tenaga elektrik secara percuma. Daripada inisiatif terbabit dengan subsidi yang dikurangkan dapat diperuntukkan untuk sistem tersebut dan dapat mengurangkan kos seharian rakyat. Pejabat kerajaan juga boleh menggunakan sistem solar kerana Malaysia adalah negara yang sesuai untuk tenaga solar. Ini juga dapat mengurangkan kos perbelanjaan kerajaan dapat digunakan untuk pembangunan infrastruktur negara. Sistem pengangkutan awam perlu di tambah lagi. Impak daripada wujudnya Komuter yang mempunyai tren baru yang luas dan selesa, LRT dan Monorail yang dapat mengurangkan kos sara hidup rakyat terutama golongan belia dan jajaran landasan dipentingkan berdekatan pusat pendidikan dan bangunan komersil bagi boleh mewujudkan stesen untuk memudahkan golongan belia pergi ke tempat kerja tanpa menggunakan kenderaan persendirian. Semoga ada lagi inisiatif dan pelan jangka masa panjang untuk golongan belia kerana masa depan sesebuah negara itu terletak pada golongan belia masa kini. Semoga maju jaya kepada semua golongan belia mengharungi dunia yang penuh mencabar pada masa ini. Sekian, teima kasih.  :)

bieyanie

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #17 on: July 16, 2014, 03:55:58 PM »
BR1M - Semua orang nak BR1M.Yang tak nak BR1M memang talam dua muka. Depan cakap tak nak, belakang nakkkk sangat..

Layak atau tidak..???

MEMANG LAYAK SANGAT. KALAU BOLEH TAMBAHKAN LAGI jumlah BR1M tu..Bukan ape, semenjak semua peniaga2 dan permis perniagan menaikan harga barangan..secara Automatiknya juga gaji cam tu tak boleh diguna sangat bagi yang bekerja kawasan bandar. Bagaimana dengan orang yang bekerja luar bandar pula.??JIMAT..???? dah berusaha berjimat, tetapi komitmen sekeliling mempengaruhi PENDAPATAN.

BR1M = Di berikan sekali setahun. Kan bagus ianya di agihkan pada setiap perayaan mengikut agama tersendiri. Tak juga bendahari & juru audit pusing kepala..

Cuba bayangkan perbelanjaan pada musim perayaan dan hari biasa. Fuh, tak menang otak asyik berfikir sumber pendapatan datang dari mana. Harapkan gaji ..FUhhhh...memang beli barangan ala kadar jer..n putihkan mata jer bila orang kaya-kaya membeli barangan..huhuhuhu..aku sentiasa mengamalkan bisikan cam ni dalam hati di kala BR1M muncul kembali.."wahai hati bersabar la yer...tu bukan duit aku pun..bukan duit hasil usaha aku pun..Tetapi duit rakyat Malaysia. Yer, aku pun kategori rakyat jua..tetapi nak memberontak TERIMA ATAU TIDAK..kena faham sendiri jer la.."

Korang tak setuju dengan pendapat Aku, terpulang..I just want to shared,..hehhe

rush_aztech

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #18 on: July 16, 2014, 05:07:24 PM »
BR1M.... sampai bila??

Sebenarnya pemberian Brim ini tidak menguntungkan penerima tetapi lebih menguntungkan PENIAGA....
PENIGA akan mencari kesempatan ke atas pemberian BRIM ini dengan menaikkan harga barang....

"SEMAKIN BESAR PERIUK NASI SEMAKIN BESAR KERAKNYA"

Gaji besar mana pun tak pernah cukup sebab semakin tinggi pendapatan... semakin tinggi kuali hidup yang kita kejar...

Adalah lebih baik kalau dikaji kenapa harga barang meningkat dan mencari jalan mengatasinya...
Kenapa harga ayam dulu RM7.00/kg sekarang plak RM9.00/kg. 
Kenapa harga  gula dulu RM 2.50/kg sekarang plak RM2.94/kg 
(kos apa yang sebenarnya menyebabkan peningkatan? adakah disebabkan pengangkutan? tenaga buruh? atau lain2 sehinggakan
tokey ayam boleh belikan anak kereta mini cooper...
sehinggakan tokey gula boleh beli kelab bola sepak di EROPAH)

Pelik kan.... 10 tahun lepas tak pernah dengar pun... 
Tolong pertingkatkan lagi persaingan penawaran dan bukannya permintaan keatas barangan asas...

neyami84

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #19 on: July 17, 2014, 09:53:54 AM »
Relevankah BR1M untuk belia yang berpendapatan RM2000 ke bawah? 8)

brim banyak membantu saya...terima kasih

http://i699.photobucket.com/albums/vv354/pecot85/brim_zps7c5b9797.jpg

AZMIR

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #20 on: July 17, 2014, 11:32:36 AM »
Jikalau pendapatan purata belia Malaysia adalah tinggi, adakah golongan belia ini akan bergantung kepada BR1M ini ? Jikalau ianya wujud pun pasti mereka tidak akan peduli kerana pendapatan mereka telah cukup untuk mereka.  Padahal pemberian secara one off ini tidak menyelesaikan masalah, pendapatan tidak ditingkatkan, harga barangan pula yang makin meningkat. Ada lebih ramai golongan yang berhak menerima BR1M ini tidak menerima BR1M ini, sistem pengiraan pendapatan rakyat yang tidak tepat dan boleh dipertikaikan, purata rakyat Malaysia tidak menerima gaji bersih seperti yang diisytiharkan di dalam slip gaji mereka, setelah ditolak caruman KWSP/SOCSO dan sebagainya, pemberian bantuan biarlah kepada golongan yang berhak dengan mengambilkira pendapatan bersih dan bukannya pendapatan kasar warganegara Malaysia dan itulah baru dinamakan Bantuan. Bantuan jikalau diinsuranskan itu bukan bantuan namanya, itu namanya sambil membantu, sambil menyeluk saku.  :)

fiza

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #21 on: July 17, 2014, 12:19:01 PM »
Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Berbalik kepada subjek yang dibincangkan ini, saya rasa memang sesuatu yang baik untuk diberikan BR1M kepada golongan belia. Walaubagaimanapun, saya merasakan jalan yang terbaik dalam membantu golongan belia adalah memberikan sesuatu yang ada "continuity". Maksudnya, bantuan yang berterusan, di mana apa yang saya ingin cadangkan bukanlah sesuatu yang mana belia perlu diberikan elaun bulanan atau sebagainya. Tetapi apa yang saya ingin cadangkan adalah supaya diadakan pelbagai program/pekerjaan yang mana akan menjamin pendapatan golongan ini terutama mereka yang ingin bekerja sendiri untuk mahir menjalankan perniagaan yang mereka ceburi.

Dari segi penyediaan program, pengurusan, dan sebagainya perlulah di sertakan dengan kerjasama bersama belia yang terpilih dan organisasi yang terlibat. Ini akan memastikan, kejayaan dapat direalisasikan...Sebagai seorang belia, saya merasakan yang sokongan padu bukan sahaja perlu datang dari keluarga,masyarakat dan persekitaran, malahan penglibatan dan bantuan sokongan kerajaan "Kem. Belia" amatlah kami perlukan...Bukanlah kami "golongan belia" ingin terus menjadi golongan yang di "spoon feed", tetapi realitinya memang kami perlukan panduan, sokongan dan bantuan sebelum kami sendiri mengemudi kapal untuk tiba ke destinasi kejayaan dengan selamat dan jayanya...

Kesimpulannya, saya tidak merasakan yang BR1M ini tidak perlu bagi golongan belia tetapi sekiranya boleh digantikan dengan sesuatu yang boleh menyumbang kepada kesinambungan bantuan tersebut kenapa tidak kita lakukan... :) bak kata pepatah bahasa inggeris "Where is the will there's a way" dan kita melayu juga mengadaptasi dan percaya dengan kesinambungan dan maksud mendalam quote ini sehingga ianya turut diguna pakai oleh segenap lapisan masyarakat "Dimana ada kemahuan disitu ada jalan" ..

Sekian.. #mytencent

ramli ibrahim

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #22 on: July 17, 2014, 12:54:34 PM »
pada pandangan saya BR1M tidak perlu dilaksanakan kerana:

1) Kebajikannya bukan menyeluruh.
2) Wang digunakan bukan untuk membeli keperluan hanya kehendak.
3) Berlaku ketidakadilan dalam syarat-syarat penerima.

Wang BRIM sepatutnya disalurkan kepada benda-benda asas yang digunakan oleh seluruh rakyat malaysia:

1) Petrol (kesan kepada harga barang)
2) Elektrik (subsidi elektrik)
3) Yuran sekolah (bebanan yuran pendidikan)
4) Perkhimatan Bas/keretapi/kapal terbang awam (dikemaskini)
5) Barang-barang asas seperti gula, tepung, susu kanak-kanak

Berbilion dibelanjakan hanya untuk BRIM. Persoalannya masih relevenkah untuk membantu rakyat?
Golongan pertengahan mula merasa tekanan kenaikan harga barangan sekarang.

Fandi

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #23 on: July 17, 2014, 01:10:59 PM »
Salam Muhibbah 1Malaysia, 

Antara cadangan BR1M untuk Belia:

1. Pemberian BR1M secara pengkreditan terus untuk pembayaran PTPTN, Yayasan Negeri dan sebagainya.
2. BR1M secara pengkreditan terus kepada tunggakan2 saman lapuk
2. BR1M secara pengkreditan terus dalam unit-unit Amanah
3. BR1M secara pengkreditan terus dalam KWSP
2. BR1M@Pinjaman mikro secara potongan gaji sebagai modal perniagaan, menyambung pelajaran. Yang gagal bayar, sekali lagi peluang; kalau tidak, tiada lagi kemudahan itu untuk individu tersebut. (Peluang ini harus diberikan kepada yang telah diisytihar bankrap dan yang benar-benar sanggup membuktikan kesungguhan mengubah hidup. Pinjaman juga boleh ditingkatkan sedikit demi sedikit hadnya dengan kadar caj minima seperti Pajak gadai Islam atau lebih rendah)
3. BR1M@baucer petrol harian.
4. BR1M@baucer makanan ruji/keperluan asas seperti beras,gula
5. Sokong BR1M@Raya
6. Sokong BR1M@ bawah RM3000

Dan saya juga sokong,jika tak bagi BR1M, Tetapi:

1. Peruntukan digunakan bagi menampung subsidi dalam barang2 terpilih/perkara kritikal seperti minyak kenderaan, beras, dan mana2 barangan lain yang bersesuaian (contohnya tepung, jadi taklah harga roti canai sampai RM1)
2. Sebagai ganjaran kepada penangkapan penyeludup2, sebab penguatkuasaan tu nampak macam tak bersungguh.. Mungkin boleh belanjakan untuk kursus khas nak meningkatkan kepandaian para penguatkuasa supaya lebih mahir menganalisis kemungkinan pesalah2 yang cuba melepasi kawalan mahupun tapisan di mana-mana pos kastam dan agensi-agensi berkaitan. Insyaallah duit/hasil yang banyak tak dapat kepada Negara tu boleh dapat balik... jerung kecik ke besar ke kena sapu la ye tak kira mana pun kalau dah salah...

Wassalam  :)

enormadia

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #24 on: July 17, 2014, 02:47:37 PM »
salam

saya golongan pertengahan yang tidak mendapat bantuan BRIM,sedikit sebanyak saya berasa beban kerana ketika pemberian BRIM ada sesetangah peniaga yang mengambil kesempatan menaikkan harga barangan.

sampai bila perberian BRIM ini..
apa guna beri BRIM sedangkan kos sara hidup makin naik!!
brim diberi setahun sekali dengan jumlah 250.00  yang boleh dibelanja dalam masa satu hari sahaja.

renung-renungkan lah... yang sudah kaya tetap akan kaya..yang miskin..siapa pembela!!





elias.omar

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #25 on: July 17, 2014, 05:45:35 PM »
BR1M ini ada kebaikan dan ada juga keburukan.

Kebaikan BR1M, memang mengurangkan beban tetapi...

Keburukannya

1. Hanya dengan dapat membayar bil elektrik di mana struktur caj bil semakin meningkat, bil air, bil telefon (termasuk sewa telefon anggaran RM20) atau bil Unifi (RM150 sebulan; konon-kononnya mahu mengurangkan jurang digital di Malaysia), bil handfon (Umobile RM18 sebulan paling minima). Tetapi itu baru bujang. Bagaimana orang yang sudah berkahwin?

2. BR1M diumpamakan seperti isu 'Soup Kitchen'. Jika ada pihak tertentu mahu menangkap orang yang memberi dan menerima untuk meringankan beban, pihak yang mahu menangkap tersebut harus ditujukan kepada BR1M dahulu sebagai model sebelum dijadikan operasi tersebut terhadap orang-orang yang mahu membuat kebajikan dengan niat baik dalam masyarakat.

3. Kadar inflasi meningkat tidak diikuti dengan pembayaran kadar BR1M.

4. Anggaran rakyat Malaysia yang bekerja nisbah kepada orang asing adalah 800 Malaysia:1000 Orang Asing. Itu tidak termasuk professional orang asing yang gajinya RM10,000 sebulan tetapi rakyat Malaysia gajinya RM3,000 tetapi kelayakan yang sama. Jadi BR1M untuk orang bujang harus RM12,000 minima sehingga gajinya melebihi 5% daripada gaji orang asing professional yang berkelayakan sama atau yang dah berkahwin RM36,000 minima selama sehingga gajinya melebihi 5% daripada gaji orang asing professional yang berkelayakan sama.

5. Mereka yang tidak melapangkan minda dan hati akan menampakkan seperti kebajikan terjaga tetapi amat sangat jangka pendek (sebulan sahaja selamat, 11 bulan merana kembali). Pokoknya adalah bertujuan propaganda untuk mendapat undian sokongan akan datang dengan balasan 'hadiah istimewa'.

noor muhamad yusuf

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #26 on: July 18, 2014, 02:53:11 AM »
pemberian br1m dapat meringankan beban sedikit sebanyak golongan belia.
saya cuma ingin mencadangkan supaya br1m akan datang dalam bentuk pakej @ diskaun kepada belia .
contohnya :
yuran pengambilan lesen kenderaan terkini agak tinggi.jika dialih kepada diskaun akan mengalakkan golongan belia mempunyai lesen kenderaan bagi menjamin keselamatan dan juga kesedaran penguna jalan raya.bagi yang telah mempunyai lesen kenderaan diskaun tersebut boleh diberi dalam bentuk ganjaran rebet sperti rebet minyak petrol/diesel.

-belia aset negara-

NORHASLINDA BINTI ZAIMAH

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #27 on: July 18, 2014, 11:03:23 AM »
Perlu ambil kira pendapatan perkapita isi rumah kerana terdapat isi rumah yang mempunyai berpendapatan yang melebihi syarat tetapi tanggunan yang ramai. :)

veronica rose

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #28 on: July 18, 2014, 03:28:24 PM »
In my opinion the BR1M should be given to those who earn RM3k and below. because the amount of the salary shouldn't be a decisive. because many of our youth have huge responsibility toward their family and many of them have a high num of dependents in their family. so the gov should consider from all aspect. More over now the living cost being so high until we need to sacrifice some things in our life.

Noorhaezah binti Jani

  • Newbie
  • *
  • Posts: 1
    • View Profile
Per:BR1M Untuk Belia
« Reply #29 on: July 19, 2014, 05:35:43 AM »
Salam 1 Malaysia,
Pendapat saya adalah wajar kiranya pemberian BR1M dikaji semula,tidak mengira berapakah limit pendapatan belia sebulan kerana impak yang diperolehi daripada pemberian ini memberi kesan yang amat besar pada kos sara hidup yang semakin meningkat terutama harga barang. Hal ini telah menyebabkan nilai yang diperolehi tidak setimpal,iaitu menikmati br1m sejumlah RM250 yang boleh dihabiskan sehari sahaja tetapi efeknye kita menanggung beban kos yg tinggi sebagai pengguna. Saya harap br1m ini dikaji semula sama ada wajar atau tidak untuk diteruskan. Alangkah lebih bagus kiranya kita membantu pada orang yang lebih memerlukan kerana kadang kala kita sebenarnya terlepas pandang pada orang yang hidupnya susah,ibu tunggal mahupun anak yatim. Alangkah bagus dengan sejumlah RM 250 itu boleh disedekahkan kepada yang memerlukan. Kepada ahli yg beri cadangan br1m dalam bentuk lain seperti kupon dan baucer juga lebih sesuai supaya wang yang kita laburkan ditujukan pada tempat yang betul. Terima kasih dari saya yang kurang pandai berhujah. Segala yang baik dari Allah swt dan yang buruk dari diri saya sendiri.