kbs Agensi di bawah Kementerian Belia dan Sukan Malaysia 
A A  Arial | PT Sans | Century
 Bahasa lain   carian
faq hubungi hubungi hubungi

MEMARTABATKAN BAHASA MELAYU MELALUI PENDIDIKAN DAN MENDEPANI CABARAN GLOBALISASI

Makalah ini membincangkan usaha memartabatkan bahasa Melayu melalui pendidikan. Tujuan utama ke arah ini adalah kerana bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan yang menjadi alat perpaduan, bahasa perhubungan utama dan bahasa ilmu ke arah membina negara bangsa untuk mencapai hasrat 1Malaysia. Keyakinan ini telah termeterai bahawa bahasa Melayu telah menduduki tempat yang tinggi sebagai bahasa moden kerana telah memenuhi semua syarat seperti sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi, bahasa pengantar pendidikan, bahasa perdagangan, bahasa agama, bahasa kebudayaan dan kesusasteraan, bahasa militer, bahasa lingua franca, bahasa parlimen dan bahasa mahkamah. Mengikut kajian pada tahun 1992, bahasa Melayu menduduki tempat keenam, iaitu mempunyai kira-kira 200 juta penutur. Daripada sudut tatabahasa terutamanya sintaksis, bahasa Melayu merupakan satu bahasa yang paling mudah dipelajari, sangat lentur dan sesuai untuk mengekspresikan pemikiran yang tinggi. Usaha pemerkasaan bahasa Melayu kian terserlah di peringkat sekolah melalui dasar Memartabatkan Bahasa Melayu Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI) dan juga di peringkat Institut Pengajian Tinggi (IPT). Di samping itu, cabaran yang dihadapinya dalam menongkah arus globalisasi tidak boleh dikesampingkan. Ledakan globalisasi membuatkan bahasa Melayu seakan-akan terumbang-ambing ibarat dilanda badai ganas. Kebimbangan tetap ada khususnya kesan proses osmosis seperti pencabulan bahasa, kebudayaan dan cara hidup yang negatif. Menjelang tahun 2020, perasaan optimis tetap ada bahawa Malaysia dijangka menjadi sebuah negara maju dengan menggunakan bahasa kebangsaannya.

Kata Kunci: Martabat, Bahasa Melayu, Pendidikan, Cabaran, Globalisasi

muat turun

KLIK DI SINI UNTUK MUAT TURUN ARTIKEL PENUH

BEHAVIORAL FACTORS INFLUENCING USAGE OF RURAL LIBRARY SERVICES AMONG YOUTH IN MALAYSIA

The main objective of this study is to explore the behavioral factors that impinge usage of rural library services among youth in Malaysia. This study employed a quantitative method, and a via multi-stage simple random sampling, a total of 400 rural library users among youth from four states in Peninsular Malaysia namely Kedah, Terengganu, Perak and Johor were chosen as the respondents. The data gained denote that all of the behavioral factors considered, namely perceived ease of use, perceived usefulness, attitude and social environment have positive and significant relationships with rural library usage among youths. It is highly recommended that the services offered in the rural library are in line with the youth needs and interests. This recommendation should be included in any rural library development plan as it will assist the concerned parties in constructing the best strategies by which to attract more people, particularly the younger generation, to use the services offered to them in rural libraries.

Keywords: Behavioral Factors, Rural Library Services, Youth, Rural Community Development, Youth Development

muat turun

KLIK DI SINI UNTUK MUAT TURUN ARTIKEL PENUH

STRESS AND MENTAL HEALTH PROBLEM ON SECONDARY SCHOOL STUDENT IN SABAH

Several studies proved there is a significant relationship among stress with mental health, depression and stress that prolonged. (Abouserie, 1994; Diane & Misty, 1997; Bojuwoye, 2002; Mahadir, Shazli Ezzat, Normah & Ponnusamy, 2004; Najib, Che Su, Zarina & Suhanim, 2005; Najeemah, 2005). The purpose of the study is to create mental health profile among students in Sabah. This research also tends to find out the relationship between stress and mental health among secondary students in Sabah. Furthermore this research also tends to find out the differences of mental health among multi-ethnic secondary school student. There is about 500 secondary students was aged mean 16.06 was taken from Sabah to do survey. Finding indicated that there is a positive significance correlation between stress with mental health (r = .731, p < .001). Results also indicate there were significant differences among ethnic groups in Sabah (F (9.490) = 4.625, p <.05). The importance of mental health issues and intervention had been discussed.

Keywords: Mental Health, Students, Ethnic

muat turun

KLIK DI SINI UNTUK MUAT TURUN ARTIKEL PENUH

KECENDERUNGAN MELAYARI INTERNET DALAM KALANGAN REMAJA INDIA MUSLIM DI KUALA LUMPUR

Kajian ini bertujuan mengenal pasti etika individu oleh pengguna internet di Siber Kafe dalam kalangan remaja India. Responden terdiri daripada 80 orang pengunjung dalam kalangan remaja India Muslim di kawasan ‘Golden Triangle’ di sepanjang Jalan Bukit Bintang, Jalan Sultan Ismail dan Jalan Imbi. Responden telah diberikan satu set soalan untuk mengumpul data berkaitan etika penggunaan internet. Data yang diperolehi diproses menggunakan program SPSS 11.5. Hipotesis-hipotesis telah diuji dengan menggunakan kaedah Korelasi Pearson. Daripada kajian ini, didapati bahawa terdapat perbezaan yang signifikan di antara etika individu dengan penggunaan internet terutama dalam laman WWW dan laman perbualan (Chatting). Ini bermaksud, terdapat kecenderungan pelayar internet untuk melayari sesuatu yang tidak baik jika tiada kesedaran dari sudut tanggungjawab diri.

Kata Kunci: Remaja India Muslim, Siber Kafe, Internet, Etika, Kuala Lumpur

muat turun

KLIK DI SINI UNTUK MUAT TURUN ARTIKEL PENUH

TERAPI SENI DALAM KAUNSELING PELAJAR PINTAR DAN BERBAKAT

Kaunseling Pintar dan Berbakat (PB) masih baru di Malaysia. Kaunselor berhadapan dengan pelbagai masalah pelajar PB yang perlu diteliti dan difahami untuk membantu menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh pelajar-pelajar ini. Ini menjadikan kaunselor perlu menggunakan pelbagai kaedah, cara dan teknik yang boleh membantu pelajar-pelajar PB menyelesaikan masalah mereka. Terapi seni merupakan salah satu pendekatan alternatif yang boleh digunakan dalam proses kaunseling untuk membantu pelajar PB.yang berhadapan dengan masalah sosial dan emosional. Timbul beberapa persoalan yang perlu dibincangkan untuk memahami pendekatan ini dalam kaunseling PB, antaranya a) bagaimanakah pendekatan terapi seni membantu perluahan emosi pelajar PB dalam proses kaunseling?, b) bagaimanakah pendekatan terapi seni membantu kaunselor menyelesaikan permasalahan sosial dan emosional pelajar-pelajar PB?.

Kata Kunci: Terapi Seni, Pelajar Pintar Dan Berbakat, Kaunseling, Masalah Sosial Dan Emosional

muat turun

KLIK DI SINI UNTUK MUAT TURUN ARTIKEL PENUH

HUBUNGI KAMI

iyres.svg

INSTITUT PENYELIDIKAN PEMBANGUNAN BELIA MALAYSIA

Aras 10, Menara KBS, No. 27 Persiaran Perdana, Presint 4,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62570 Putrajaya.

Tel : +603-8871 3417 
Faks : +603-8871 3342 
Emel : info[at]iyres.gov.my

HIPERANGKAI